Blog
24/07/18

Rail Nation door de geschiedenis: deel 3

Tijdperk 5:

Rond 1919 – 2013

Plots is het stil. Alleen het uitzicht buiten vertelt je dat je nog steeds reist. Het landschap vliegt op hoge snelheid voorbij. Je stoel zit comfortabeler dan ooit. Welkom in de moderniteit!

De treinen worden nu van stroom voorzien en lijken op technologische meesterwerken. Wolkenkrabbers toren boven ons treinstation uit. Architectuur wordt gedomineerd door glas.

Maar eerst gaan we terug naar de jaren ’60 waar de belangrijke fundamenten van de moderne trein naar terug te voeren zijn. In 1955 zet de Franse productieserie SNCF BB 9004 een wereld snelheidsrecord voor spoorvoertuigen met 331 km/u – werkelijk een ongelooflijke snelheid op dat moment.

De BB 7200, gebouwd tot 1985, komt ook uit Frankrijk. Het karakteristieke front van de ontwerper Paul Arzens leverde haar de bijnaam ‘Nez Cassé’ op, wat zich laat vertalen als ‘Broken Nose’ (‘Gebroken Neus’).

Een van de meest onderscheidende productieseries in Rail Nation is de Krokodillen serie die vanaf 1919 werd gebouwd maar tot de jaren tachtig in reguliere dienst bleef. De Ce 6/8, de originele Krokodil, werd hoofdzakelijk in Zwitserland ontworpen voor zwaar transport op de steile Gotthard-spoorweg.

De ‘Duitse Krokodil’, met de Leviathan productieserie in Rail Nation, blijft in actieve dienst tot in de jaren negentig, totdat spoorwegmaatschappijen hem uiteindelijk uitfaseren. De bewaarde treinen dienen echter nog steeds als een voorraad reserveonderdelen of als museumexposities.

Een andere blikvanger uit deze tijd is de TGV Sud-Est met zijn opvallend oranje verf. De hogesnelheidstrein van de eerste generatie van de TGV-serie wordt hoofdzakelijk gebruikt op de route tussen Parijs en Lyon voordat deze in 2013 wordt uitgefaseerd.

Tijdperk 6:

Rond 1994 – vandaag

We gaan een tunnel in. Je neemt een slokje van je warme drankje en leunt achterover. Het heldere licht verblindt je even terwijl de trein de tunnel verlaat, maar dan zie je het nieuwe landschap. Je reist door een enorme megastad. Links en rechts van je vliegen ietwat futuristische gebouwen voorbij. Je hebt het laatste tijdperk bereikt in Rail Nation.

Precies aan het begin van de 21e eeuw is de Bombardier Traxx ontwikkeld en is ondertussen in actieve dienst in 17 verschillende landen. De 145er-serie is ook gespot in Rail Nation.

Bovendien is de eerste Chinese trein in Rail Nation hier te vinden: de China Railways HXD2 die werd ontworpen op basis van de Franse Alstom Prima.

De meest adembenemende treinen van dit moderne tijdperk bevindt zich onder de passagierstreinen. Het begint met de Pendolino, het vlaggenschip van de Poolse spoorwegorganisatie PKP. De trein is vervaardigd door het Franse bedrijf Alstom. In 2014 introduceert PKP de nieuwste generatie. Helaas kan de trein zijn kracht niet volledig benutten in Polen omdat de snelheid daar beperkt is tot 200 km/u.

De Sapsan, gebruikt in Rusland, is gebouwd door het Duitse bedrijf Siemens en is gebaseerd op de ICE 3 van de Deutsche Bahn. Het is aangepast aan de Russische breedtegraad en de specifieke klimatologische omstandigheden in de regio.

De Shinkansen is een evolutie van de experimentele trein FASTECH 360 uit 2005. Zowel het prototype als de serie hebben een gestroomlijnd ontwerp om het zuigereffect, vooral in tunnels, te voorkomen.

Uiteindelijk vermindert jouw trein vaart en ga je richting het treinstation. Je staat op, strekt je armen en benen uit en verlaat jouw coupé. We hopen dat je van de rit hebt genoten en – net als wij – graag wilt zien waar de toekomst van de trein ons naartoe brengt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *