Rail Nation door de geschiedenis: deel 1

Proloog:

Het uiterlijk van de remise is volledig herzien en weerspiegelt nu elk tijdperk. We willen van deze gelegenheid gebruik maken om enig licht te werpen op de fascinerende geschiedenis van de locomotief.

Spring aan boord, alsjeblieft!

Let op het trapje. Door het gangpad aan de linkerkant. Aan de rechterkant is de deur naar jouw coupé. Ga naar binnen, berg je bagage op en ga zitten. Tijd voor ontspanning. Maak het jezelf gemakkelijk, laat je hoofd op de leuning rusten, strek je benen uit, plaats je armen op de armleuningen en kijk uit het raam. We beginnen nu met onze Rail Nation-reis door de geschiedenis.

Tijdperk 1:

Rond 1825 – 1925

De nacht valt, maar er is geen duisternis. Er glinstert nog steeds licht uit de fabrieken waar grote rookpluimen boven de stad uitsteken. Industrialisatie zal de mensheid voor altijd veranderen.

In het noordoosten van Engeland, tussen Stockton en Darlington, vindt in 1825 het allereerste passagiersvervoer plaats. Zij worden vervoerd door de trein genaamd ‘No. 1’ via de spoorlijn geïnitieerd door Edward Pease. Dicht bij de sporen zijn er groepen mensen die zich verwonderen en juichen terwijl de geschiedenis wordt geschreven.

In een ander deel van de wereld trekken duizenden naar de rivieren om hun geluk te beproeven in de recent ontdekte goudvelden. De 19e-eeuwse goudkoorts heeft de VS volledig gegrepen.

De DeWitt Clinton is de eerste geplande Amerikaanse trein die in 1831 in dienst trad en tussen Albany en Schenectady reed met een enorme snelheid van 50 km/u. Passagiers zitten zowel in de koetsachtige wagons als er bovenop – een trend die niet lang standhoudt in het licht van de stoommachines. In hetzelfde jaar opent de eerste lijn op het Europese continent, Saint-Étienne – Lyon, in Frankrijk.

In België komt de eerste stoomtrein in 1835 in dienst tussen Brussel en Mechelen. Kort daarna wordt een nationaal spoorwegnet gebouwd dat tot het midden van de 19e eeuw wordt beschouwd als het dichtste spoorwegnet van het continent. Onze oudste trein, de Adelaar, is geboren.

Na de Amerikaanse Burgeroorlog wordt de spoorwegsector de op één na grootste industrie in Amerika. Mensen als Edward Henry Harriman of Cornelius Vanderbilt rijzen op als spoorwegmagnaten. Een van de meest voorkomende treinen uit deze tijd is de USARA 0-6-0.

Tijdperk 2:

Rond 1920 – 1950

De 20e eeuw begint met een verschrikkelijke knal: de Eerste Wereldoorlog verwoest landen en verandert de loop van de geschiedenis aanzienlijk.

Wederopbouw heeft ook invloed op de spoorwegen. Net als de steden groeit ook de behoefte aan transport, en zo ook de stoomtreinen zelf. De remise past zich aan: houten balken maken plaats voor moderne stalen balken.

In 1938 zet de Mallard van de productieserie LNER-Klasse A4 een snelheidsrecord voor stoomtreinen dat tot vandaag ongeslagen blijft: 201,2 km/u.

Maar voordat de mensheid zich kan herstellen van de Eerste Wereldoorlog, breekt de Tweede Wereldoorlog uit. De Europese treinen worden opnieuw in oorlog gebruikt.

De geschiedenis van treinen ontwikkelt zich elders positiever. De PRR-Klasse T1 wordt een van ’s werelds krachtigste en snelste stoomtreinen in 1942.

Ten zuiden van de evenaar gaan de dingen ook vooruit. De treinen van de NSWGR-klasse AD60 transporteren voornamelijk kolen en erts door heel Australië en zijn in 1952 de zwaarste stoomtreinen op het zuidelijk halfrond.

Ondanks alle gebeurtenissen is de opkomst van de trein niet meer te stoppen als we het volgende tijdperk naderen.

4 thoughts on “Rail Nation door de geschiedenis: deel 1

  1. Witam pierwsze wrażenie bardzo pozytywne wybór lokomotyw wygląda fajnie i wiadomości jakoś poukładane Brawo Wy.:)

  2. “W 1938 r. Mallard z serii produkcyjnej Klasy A4 LNER ustanawia rekord prędkości parowozów niepobity do dzisiaj: 201,2 km/h.”
    Opis w miarę, ale jeśli mowa o wyglądzie lokomotywy to jak dla mnie “Osoba” moderatora na TAKIM forum już NIE PRACUJE. To nie jest żaden portal społecznościowy typu: Twitter, Facebook, itd.
    Albo DANA osoba zacznie pracować, jak nie to proponuję żeby poznała “historię kolei” jako “konserwator powierzchni płaskich” na stacji kolejowej.
    P.S. NR.1
    W takich latach to nawet o takim wyglądzie nie myśleli. (“Informatyk=znawca kolei)
    P.S. NR.2
    MYŚLIMY PRZY TYM CO ROBIMY! TO NIE FABRYKA HAFTU OZDOBNEGO!
    P.S. NR.3
    XD SAMI SOBIE ZAPRZECZACIE PRZY “DODAWANIU KOMENTARZA”
    1. Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *
    2. Pole Email jest oznaczone * !!!! Budzimy się !!!!

  3. era il 1804,Richard Trevithick, utilizzò per la prima volta una locomotiva a vapore, e la prima ferrovia pubblica fu il Stockton & Darlington Railway inaugurata nel Regno Unito nel 1825.
    mentre negli USA giusto 15 miglia circa a poco meno di 50 Km orari , combustibile carbone
    ma la prima fu : La Blücher , locomotiva primitiva, costruita nel 1814 da George Stephenson per la miniera di carbone Killingworth.
    nel complesso concordo , bravi ragazzi

Geef een antwoord