Mobiele routekaart

 

Beste spelers,

 

In juni 2021 kondigden we aan dat we zouden stoppen met de ontwikkeling en onderhoud van gamecontent om ons te kunnen richten op de ontwikkeling van de mobiele versie. Dit heeft begrijpelijke frustratie veroorzaakt binnen de Rail Nation-community. Veel mensen willen antwoorden vanwege het gebrek aan informatie en het gevoel in het duister te tasten. Om die reden bieden wij onze oprechte excuses aan en zullen onze uiterste best doen om jullie vaker op de hoogte te houden, beginnende met dit bericht.

 

Dit bericht heeft als doel om jullie, de spelers, meer transparantie te bieden waarom het zo lang duurt, waarom we ons op de mobiele versie moeten richten en bovenal, wanneer jullie de nieuwe app van Rail Nation kunnen verwachten.

 

Waarom duurt het zo lang?

 

Ten eerste, de wijze waarop we de app aanvankelijk ontwikkelden was destijds perfect, maar is inmiddels sterk verouderd naar de huidige industriestandaarden.  Zodoende zullen de serviceproviders die we gebruikten, waaronder Google en de Apple Store, binnenkort stoppen met bieden van ondersteuning voor deze technologie, aangezien deze providers overstappen naar appbundels. Dit betekent dat de app volledig opnieuw geprogrammeerd moet worden om de nieuwe app-client te kunnen ondersteunen. Onze huidige app is gebaseerd op de oude Flashcode, en om compatibel te zijn met de nieuwe app-bundeltechnologie, moeten we overschakelen op HAXE Mobile.

 

Ten tweede is er een gebrek aan tijd en middelen. Momenteel beschikken we slechts over één fulltime lid van het Rail Nation-team dat verantwoordelijk is voor het herprogrammeren van het hele spel. Daar staat tegenover dat we ongeveer drie overige ontwikkelaars hebben die bijspringen wanneer dat mogelijk is. Wanneer zij niet samenwerken met het appteam, werken de drie overige ontwikkelaars voortdurend aan kwaliteitsborging, serveronderhoud en het uitrollen van scenario’s. Aan het begin van het jaar beschikten we over drie volledig toegewijde ontwikkelaars voor de mobiele app. In de loop van het jaar hebben we dit aantal echter gereduceerd zien worden tot slechts één. Als je daarbij optelt dat het nagenoeg onmogelijk is gebleken om ontwikkelaars te vinden met de nodige vaardigheden om aan HAXE Mobile te werken, begin je te begrijpen waarom alles zo lang duurt. Zoals de situatie er nu voor staat, zijn we afhankelijk van deze ene ontwikkelaar om niet alleen aan het herprogrammeren te werken, maar ook om de huidige mobiele app te blijven onderhouden met alle reparaties en updates die we moeten implementeren.

 

Tot slot heeft Google met de aanstaande beperkingen aanzienlijke vertragingen veroorzaakt. Google will namelijk de wijze waarop apps in de Google Play Store uitgebracht worden veranderen. Helaas voor ons zal de app die Rail Nation momenteel gebruikt niet langer compatibel zijn met Google’s geplande nieuwe ontwerp. Dit geeft ons veel minder tijd om de updates uit te brengen die Rail Nation nodig heeft, vandaar onze eerdere mededeling dat middelen overgeheveld moeten worden om dit op tijd af te krijgen.

 

Ondanks het feit dat we de belangrijkste redenen voor de vertraging zojuist uiteengezet hebben, kunnen we met zekerheid zeggen dat de ontwikkeling momenteel op schema ligt en we boeken significante voortgang. Desondanks zal Rail Nation zich moeten aanpassen en evolueren naar modernere technologieën en processen. We blijven eraan werken om jullie, de spelers, de best mogelijke ervaring te bieden.

 

Met deze transparantie over de huidige situatie hopen we dat we de nodige duidelijkheid en het begrip hebben geboden waar jullie, de spelers om gevraagd hebben.  Laten we het nu hebben over de reden dat we ons moeten richten op het ontwikkelen van de mobiele versie.

 

Waarom moeten we ons richten op het ontwikkelen van de mobiele versie?

 

Simpel gezegd begint onze technologie verouderd te raken en Rail Nation moet zich aanpassen. In het derde kwartaal van 2022 zullen Google en Android niet langer ondersteunen wat we momenteel gebruiken. Om die reden is er beperkte tijd om dit gedaan te krijgen; anders zal Rail Nation niet meer geüpdatet kunnen worden

 

We zijn ons volledig bewust van de lange lijst met bugs die nog opgelost moeten worden. Om de hiervoor vermelde redenen werken we echter met een zeer strak schema en moeten we zo efficiënt mogelijk zijn om de update zo succesvol mogelijk te maken.

 

Voor de duidelijkheid: zodra de ontwikkeling van de mobiele versie voltooid is en we Rail Nation succesvol geüpdatet hebben, zullen er nog altijd bugs zijn, hoewel veel opgelost zullen zijn. Het belangrijkste voor nu is Rail Nation de noodzakelijke update te verschaffen, zodat we dit spel kunnen blijven updaten, bugs kunnen oplossen en nieuwe content kunnen uitbrengen voor de toekomst en jullie ervan te laten genieten. We hebben de intentie om spoedig na de verschijning van de update met een bug-fixingfase en een serie updates te komen.

 

Waarom brengen jullie nog steeds content uit (carrièretreinupgrades en nieuwe werknemers)?

 

Simpel gezegd: deze updates waren haalbaar zonder de ontwikkeling van de mobiele versie te verstoren. We hebben één ontwikkelaar voor de mobiele versie, maar onze andere ontwikkelaars zijn nog altijd beschikbaar om kleinere contentupdates te verzorgen. Om jullie enige context te bieden: de nieuwe ‘Entree van Legendes’ werknemersupdate was aanvankelijk gepland om een betekenisvollere, meer ontwikkelaars-intensieve nieuwe kaart/scenario te zijn. Vanwege de ontwikkeling van de mobiele versie waren we echter gedwongen om deze te reduceren tot iets dat veel eenvoudiger en makkelijker is om te implementeren. We hebben tevens een lange lijst met nieuwe features en plannen voor content, welke allemaal in de ijskast staan vanwege de impact op de mobiele ontwikkeling.

Dit is vergelijkbaar met de carrièretreinupgrades: er werd door de ontwikkelaars weinig tijd en energie in gestoken om de ontwikkeling van de mobiele versie niet in de weg te zitten.

 

Aangezien de gevolgen voor de ontwikkeling van de mobiele versie klein of verwaarloosbaar zijn, kunnen we nog steeds werken aan kleine contentupdates en bugfixes (die we blijven doen). Maar de meerderheid van de content en bugfixes die zowel wij als de spelers wensen, vereisen aanzienlijke tijd en energie van onze ontwikkelaars, waardoor de afronding van de mobiele versie vertraagd zou worden.

 

Zelfs met de focus op de mobiele ontwikkeling is het van belang voor ons om op kleine schaal nieuwe content voor het spel uit te brengen, zodat het spel uitdagend en plezierig blijft voor de spelers. Dat is ook de reden dat we onze focusgroepen en enquêtes houden: om ervoor te zorgen dat de geplande kleine updates aantrekkelijk zijn voor de spelers.

 

Wanneer kunnen jullie de nieuwe app verwachten?

 

Jullie kunnen de bèta-versie van de app aan het begin van het eerste kwartaal van 2022 verwachten in de Google Play Store. Om mee te kunnen doen aan deze bèta, moeten deelnemers zich inschrijven middels een enquête, die eind 2021 of begin 2022 verstuurd zal worden. Er zijn geen beperkingen verbonden aan deelname, dus we moedigen zoveel mogelijk Android-spelers aan om zich aan te melden. Hoe meer mensen meedoen, des te meer we Rail Nation kunnen aanpassen en verbeteren om het best mogelijke spel te worden. We richten ons op de spelersbasis binnen Android, aangezien dit de grootste is en de Google bèta-services momenteel efficiënter zijn om te gebruiken. Er is momenteel nog geen beslissing genomen over een bètaversie voor iOS en deze zal mede afhangen van de resultaten van de bèta van de Android-app.

 

De bèta zal ongeveer drie maanden beschikbaar zijn om te spelen om de compatibiliteit te testen en ervoor te zorgen dat het spel op zoveel mogelijk verschillende apparaten werkt. Zodra de bèta gelanceerd is, zal de ontwikkeling van de mobiele versie ver genoeg gevorderd zijn om onze aandacht te kunnen richten op productverbetering, bugfixes, gebruiksvriendelijkheid, begeleiding, serverondersteuning etc.

Dankzij de mogelijkheid om de bètaversie te testen binnen Google, zullen jullie in staat zijn om aan deze bèta te beginnen en te stoppen wanneer jullie willen. In de kern kunnen jullie inloggen en spelen zoals gewoonlijk, zonder dat je met jouw account alleen de bètaversie in de app zou kunnen spelen. Er zal echter een optie in de bèta aanwezig zijn waarmee je ervoor kiest niet langer mee te doen en teruggaat naar de niet-bèta versie van de app. Als je bijvoorbeeld een probleem meldt, kun je uit de bèta stappen en daarbuiten blijven spelen tot het is opgelost en daarna weer teruggaan.

 

Zolang er zich geen aanzienlijke tegenslagen voordoen in de bètafase staat de verschijning van de volledige versie gepland voor het eerste kwartaal van 2022.  De uitgegeven versie zal de basisvorm van de app zijn, die functioneel en speelbaar zal zijn, afhankelijk van de bèta-updates die we implementeren. We hebben echter de intentie om spoedig na de verschijning een patch te lanceren voor alle problemen die tijdens de bèta gemeld zijn en aanvullend werk vereisen. In het algemeen zal de nieuwe app een verbetering zijn ten opzichte van de vorige. We verwachten echter dat er nog altijd enkele oude problemen aanwezig zullen zijn, die we willen oplossen als onderdeel van onze productverbeteringsupdates. Uiteraard, zoals altijd het geval is met zoiets als dit, zullen er mogelijk nieuwe bugs ontstaan, en werken we er hard aan om deze te identificeren en op te lossen als en wanneer deze verschijnen.

 

We realiseren ons dat dit veel is om te verwerken, maar hopen dat dit overzicht en de transparantie over deze kwestie jullie de nodige helderheid heeft verschaft. We waarderen jullie geduld en zullen jullie op de hoogte stellen zodra er meer te melden is.

 

Jullie Rail Nation-team